babieshome - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Roy en Margo - WaarBenJij.nu babieshome - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Roy en Margo - WaarBenJij.nu

babieshome

Door: roy en margo

Blijf op de hoogte en volg Roy en Margo

04 Augustus 2014 | Oeganda, Jinja

Na een paar dagen zijn we inmiddels helrmaal gewend aan onze nieuwe woonplaats Jinja. We zijn hier vrijdag aangekomen en hebben toen een rondleiding door de stad gekregen en kennis gemaakt met de kinderen in het babieshome. Dat was wel even heftig om te zien omdat je je dan echt beseft in welke omstandigheden deze kinderen leven. Ze hebben geen luiers dus moeten regelmatig verschoond worden, de kleding is niet altijd in heel goede staat maar qua aandacht hebben deze kindjes zeker niks te klagen. Zodra je binnenkomt rennen ze op je af en krijg je een grote glimlach.

Het weekend hebben we rustig aan gedaan. Een beetje de stad verkennen en ook even genoten van het vakantiegevoel in een luxe resort hier vlakbij.
Ook moesten we even wennen aan alle dieren rondom het huis. We hebben slakken met huisjes zo groot als onze handen, er hangen reuze vleermuizen aan de overkapping bij ons huisje en we hebben al een "gevecht" gehad met een hagedis die onze kamer was ingeslopen. Gelukkig heeft roy die na een tijd lang prutsen met een bezem naar buiten gekregen! Wat ook erg mooi is is de omgang met geld hier. Wij krijgen grote bankbiljetten bij de bank en willen die dan wel eens wisselen voor kleiner geld. Omdat de mensen niet zullen zeggen dat ze geen wisselgeld hebben krijg je erg mooie dingen te zien. Zo vroeg een kapper zijn klanten zelfs om bij te betalen zodat hij ons ons wisselgeld kon geven..

Vanochtend is ons werk dan echt begonnen. Om 9uur waren we bij het babieshome en werden we gevraagd om te helpen bij de bulungis, de gehandicapte kindjes. Dit was wel heftig omdat een aantal van deze kinderen niet zelf hun spieren kunnen bewegen dus zij liggen de hele dag op een matje. Wij hebben geholpen met het voeden van deze kinderen en hebben ze daarna gewassen en aangekleed. Wat vooral heftig is is dat zij een stuk jonger lijken dan ze zijn. Zo is er een jongen van 10 die zo zwaar gehandicapt is en geen sterke spieren heeft waardoor hij misschien maar 6jaar oud lijkt.
Morgen ga ik (margo) met een ander meisje op pad naar kampala om de 6 weken oude mozes te laten nakijken. Zijn moeder heeft hem proberen te verdrinken waardoor hij mogelijk interne bloedingen heeft. Dit gaan we morgen in het ziekenhuis laten checken en dan hopen we heel erg dat hij weer beter kan worden!

Tot zover onze belevenissen in het kort, het is eigenlijk te veel om te vertellen dus dat houden jullie tegoed!!

• 04 Augustus 2014 - 15:14

Ellen:

Mooi om jullie verhaal te lezen Roy en Margo!
    Doe voorzichtig met die enge beesten daar ;)
    X

• 04 Augustus 2014 - 15:26

Godewien:

Super Margo het werk dat jullie doen en dat je de kinderen even iets meer aandacht kunt geven als dat ze normaal gewend zijn.
    Toch wel fijn dat Roy erbij is om de beesten te vangen. Als het maar geen spinnen zijn. HA.HA

• 04 Augustus 2014 - 15:54

Cor En Karina:

Mooi verhaal maar het lijkt me wel heftig om dat alles te aanschouwen maar jullie doen wel iets heel erg waardevols voor die kinderen.Succes

• 04 Augustus 2014 - 16:10

Mark En Janneke:

Wauw heftig om te zien maar o zo dankbaar werk! En gelukkig is Roy er om tegen alle wilde dieren te vechten :) fijn dat jullie nog lekker konden relaxen in een luxe ressort, we zijn niet jaloers hoor ;)
    Hopelijk blijkt straks met Mozes alles goed te zijn, we duimen!

• 04 Augustus 2014 - 16:26

Tanja En Dirk Jan :

He samen! Wat zijn jullie goed bezig..erg sneu voor de kindjes..Ze zijn bij jullie in goede handen..vertroetel ze maar goed!..ik wacht op jullie volgende verhaal..xxx

• 04 Augustus 2014 - 17:06

Piet En Thea Karemaker :

Lieve Roy en Margo,
    Wat een mooi verslag! Jullie zien heel veel en merken dat jullie aanwezigheid een verschil kan maken. Heftig om het verhaal van Mozes te lezen en nu maar hopen dat morgen blijkt dat hij weinig interne bloedingen heeft. Wat hebben sommige kinderen al een slechte start in het leven.
    Wel dapper van Roy om de hagedis weg te jagen; hij wordt nog een echte Ranger! Straks komt hij terug en is voor geen enkel dier meer bang, zelfs voor de slang niet!

Groetjes,
    Pap en mam

• 04 Augustus 2014 - 22:57

Loes:

Lieve Margo en Roy,

Wat is het toch super om jullie verhalen en belevenissen te lezen. Het is maar goed dat je zo'n stoere vent als Roy bij je hebt, anders had de hagedis vast het gevecht gewonnen. Het deed mij in ieder geval gelijk weer denken aan de muis, die heeft namelijk het gevecht (en de koek) wel gewonnen....

Wat heftig om te lezen over de bulungis. Gelukkig kunnen jullie ze allemaal helpen. Hoe reageren ze op de spullen die jullie meegenomen hebben?
    Ik ga morgen duimen voor Mozes! Vind het erg heftig om zulke verhalen te lezen, maar helaas is het de realiteit.

Geniet er lekker van nog samen en ik kan niet wachten op het volgende verhaal!

xxxxxxx

• 05 Augustus 2014 - 19:47

Erna:

hallo roy en margo, wat een belevenis om in die wereld even een helpende hand te bieden.
    En dan al die blijde gezichten als je binnen komt daar doe je het voor , ik heb heel veel respect voor jullie, en zal jullie verblijf en belevenissen volgen . wel fijn dat jullie samen zijn ,en de verhalen kunt delen.
    geniet samen van deze tijd groetjes rob en erna